Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Informadors desbordats i usuaris indignats pels canvis a la xarxa de bus
  • CA

Edgar Pérez volia marxar. Només havia treballat durant 2 hores i encara ho havia de fer durant 4 hores més, però ja estava molt “cremat”. Resistia com podia mentre al seu voltant tot eren queixes i retrets pels canvis en la xarxa de bus, que han consistit en la incorporació de 5 línies, l’eliminació de 2 més i modificacions del recorregut en 14 més. Pérez, estudiant d’un màster d’antropologia i informador de TMB durant 2 setmanes, era aquest dilluns al matí a la parada de Passeig Maragall / Mossèn Josep Bundó, afectada per canvis al bus 19 i l’eliminació del 45. Subratllava que la gent gran s’ha queixat molt durant el matí i que els usuaris estaven molt indignats pels canvis a la xarxa. “No es pregunta a la gent dels barris” lamentava. També opinava que TMB no “dona la cara” i que les noves línies estan pensades “per als joves”. La gent gran, admetia, és la més afectada per les modificacions. 

[r:1]

L’estudiant d’antropologia és un dels 206 informadors que aquest dilluns –com ja feien des de la setmana passada i faran la resta d’aquesta setmana– atenen els dubtes dels usuaris sobre els canvis a la xarxa. El sou per les 2 setmanes de feina, d’uns 580 € segons calculava, no compensen la pressió a què estava sotmès. Les preguntes que rebia tenien a veure amb la modificació del tram del 19 i la introducció de la V23 per substituir al 45. “Ja no hi ha el 45?”, demanava una senyora. I Pérez havia d’explicar que no, que havia d’agafar el V23 i després fer un transbordament a Poblenou. “És que el 45 m’anava perfecte” es queixava la usuària. A la mateixa parada una noia mirava el mòbil nerviosa i preguntava quant feia que no passava un autobús, perquè l’havia esperat durant 10 minuts. “Almenys el 45 passava quan tocava”, es lamentava. 

Els conductors d’autobús també han suportat les crítiques i les dubtes dels viatgers. Al V25 la conductora ho confirmava: “M’estan fent moltes preguntes”. Tot seguit recitava el nou recorregut de la línia, i afegia que per completar el recorregut s’hauria de fer transbordament. Aquesta era una queixa de Carmen Sánchez, una usuària que esperava el nou V25 a la parada de Passeig Maragall/Mossèn Josep Bundó acompanyada d’unes deu persones impacients perquè el bus no arribava. “Haurem de sortir abans de casa perquè per fer el mateix recorregut haurem d’agafar dos autobusos”, augurava. 

“Ets de TMB? Ah, t’hauria mossegat”, ens advertia un altre usuari a la mateixa parada. El bus que esperaven, el V23, feia deu minuts que no passava i la indignació començava a aparèixer. A prop seu una dona que caminava amb l’ajuda d’una crossa argumentava que no calia afegir línies de bus i que “ja estava bé com estava”, segons el seu criteri. Ella i Carmen Sánchez conversaven sobre les modificacions, i Sánchez relatava que una amiga seva havia demanat en repetides ocasions que no es canviés la línia 39, però que no li havien fet “ni cas”. 

Una de les parades del recorregut del desaparegut 45. | A. L.

El bus 39 ja no passarà per la Font d’en Fargas, el Carmel ni el Guinardó i el substituirà la línia V23. Aquest canvi ha beneficiat alguns viatgers com Angie Arrébola, que treballa a Glòries. Arrébola està embarassada, i fins fa poc anava en bici a la feina. “El V23 em va de conya”, comentava. Tot i així, a les parades d’autobús de carrer Pedrell i Rambla del Carmel, entre els barris d’Horta i El Carmel, els viatgers manifestaven malestar pel nou tram del 39 i la incorporació del V23.

Un home estudiava el cartell d’una parada de Pedrell amb la informació sobre els canvis en la xarxa, i reconeixia: “Trobarem a faltar la històrica línia 39 perquè portava al centre”. A la Rambla del Carmel, Julio Sánchez i Serafín Remiliero es resguardaven de la pluja mentre esperaven impacientment que passés el V23. Sánchez argumentava que el 39 feia un recorregut molt adient per a ell, i que ara amb la nova línia haurà de caminar o fer transbordament per pujar a carrers com Montserrat de Casanovas. També es queixava de la poca freqüència del nou autobús, fins que s’ha cansat d’esperar i ha marxat de la parada. Per mala fortuna seva, instants després que marxés arribava el V23. El seu amic Remiliero insistia: “Va tard!”. 

L’informador Edgar Pérez seguia parant els cops a la parada del passeig Maragall. Aquest cop un matrimoni li etzibava: “La gent d’aquest barri què hi hem d’anar a fer al Poblenou?!”, fent referència al recorregut del V25, que acaba allà i no al Port Marítim, com ho feia el ja enyorat 45. De seguida arribaven tres viatgers de cop, cadascú amb un plany diferent sobre els canvis al 19 i la desaparició del 45. La més incisiva era María de las Huertas, una murciana de 82 anys que argumentava que li serà més difícil viatjar amb autobús ara que ha de fer més transbordaments. “Vostè creu que puc fer transbordaments amb aquesta crossa?”, preguntava mentre s’assenyalava el maluc esquerre. “Aquí tinc pròtesis i no em va bé caminar”, precisava. 

[r:3]

La resignació acompanyava l’estudiant informador mentre havia de sentir els usuaris titllar els canvis “d’innecessaris”. Per acabar-ho d’adobar, la coordinadora dels informadors de la zona arribava a la parada per esbroncar-lo. El seu error havia sigut anar al lavabo sense avisar i deixar la parada durant uns minuts. Després de l’advertència, li demanava si hi havia hagut moltes queixes. “Moltes, sobretot de gent gran”, reconeixia ell. Després de 5 minuts de conversa un cotxe tocava el clàxon i ella hi pujava per marxar. “Si treballes per TMB, almenys agafa el bus”, reblava en veure-la marxar. 

Més notícies
Nova xarxa de bus: neixen 5 línies, en desapareixen 2 i se’n modifiquen 14
Notícia: Nova xarxa de bus: neixen 5 línies, en desapareixen 2 i se’n modifiquen 14
Comparteix
Els busos de l'última fase d'implantació de la nova xarxa s'afegiran dilluns
Veïns de Sants i del Camp de l’Arpa, mobilitzats contra els nous busos
Notícia: Veïns de Sants i del Camp de l’Arpa, mobilitzats contra els nous busos
Comparteix
A Sants han recollit 5.000 signatures contra el canvi de ruta de la línia H-10
“Suspendríem un examen sobre les noves línies”: conductors de bus es queixen de la falta de formació
Notícia: “Suspendríem un examen sobre les noves línies”: conductors de bus es queixen de la falta de formació
Comparteix
Recorden que no han rebut preparació suficient i que TMB ha confiat "massa en l'experiència dels xòfers"

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Eugènia D. a novembre 26, 2018 | 16:08
    Eugènia D. novembre 26, 2018 | 16:08
    Felicito a la tal Angie (que aviat estarà de baixa per maternitat) però jo no conec ningú que estigui content amb els canvis de línies. L'autobús va bé per trajectes curts o mitjans. Per anar d'una punta l'altra de Barcelona millor el metro. Jo he deixat d'agafar el bus perquè per 4 parades i haver de baixar al mig no val la pena. Un desastre.
  2. Icona del comentari de: Hoka a novembre 27, 2018 | 05:34
    Hoka novembre 27, 2018 | 05:34
    No és les dubtes (cast. las dudas ) Són els dubtes. La resta molt bé i ben explicat.
  3. Icona del comentari de: Jordi Centell a novembre 27, 2018 | 07:01
    Jordi Centell novembre 27, 2018 | 07:01
    La senyora Mercedes Vidal ens tindrà que explicar amb quin dret ha perjudicat a tanta gent obligant-los a perdre el temps amb absurds transbordament. Però no ho exlicarà. Se li enfot.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa