La primera reunió política per resoldre la presència de manters al vestíbul subterrani de plaça Catalunya ha servit, bàsicament, per acordar més reunions. L’Ajuntament de Barcelona havia convocat a la direcció de Renfe a la seu consistorial, com a resposta a les dures piulades de Rodalies sobre la gestió policial del ‘top manta’. Les dues institucions havien plantejat la cita com un espai per demanar solucions a l’altra part i el principal tema sobre la taula ha estat qui havia de liderar la pressió policial. “S’ha acordat que cal un disseny comú d’estratègies per solucionar aquesta problemàtica i l’ajuntament s’ha compromès a liderar-les”, responen al Tot Barcelona portaveus municipals. “Hem vist que hi ha voluntat de coordinació per cercar solucions diferents al fenomen”, defensen.
Per la seva banda, Renfe valora com a “positiva” la trobada però subratlla la urgència de descongestionar l’intercanviador de tren i metro i emplaça el govern municipal a tornar a asseure’s “el més aviat possible”. En cas d’una emergència o evacuació, recorda l’ens estatal, l’ocupació de l’espai per part dels manters podria suposar un risc greu per a la seguretat de viatgers i venedors. “L’ajuntament ens ha mostrat la seva preocupació per un problema que a nosaltres ja fa temps que ens preocupa”, etziba un portaveu. “Ara cal posar fil a l’agulla i dissenyar una solució pilotada per la Guàrdia Urbana i Mossos d’Esquadra”, avisa. L’operadora insisteix que els manters “només marxen” quan els ho ordena “una autoritat policial” perquè saben que els vigilants de seguretat privada no tenen competències per fer-los fora.
[r:1]
El tinent d’alcalde Gerardo Pisarello ha presidit la reunió, a la que han assistit representants de TMB i Renfe, el comissionat de Seguretat, Amadeu Recasens, i el comissionat d’Economia Social i Cooperativa, Álvaro Porro. La policia catalana no ha estat representada a la taula perquè la conselleria d’Interior no havia estat convidada. Sí que ho estarà a les properes cites, que segons el consistori congregaran “responsables de seguretat de cadascuna de les administracions i operadors”. La Guàrdia Urbana hauria avisat a TMB i Renfe que “una intervenció policial en soterrani és molt perillosa” perquè pot provocar una desbandada i que, per tant, farà falta temps i coordinació per estudiar quina és la intervenció més adequada.
[r:2]
Les converses amb Renfe s’inscriuen en una campanya de relacions institucionals que ha emprès el govern d’Ada Colau per apaivagar la crisi del ‘top manta’, que amenaça amb convertir-se en un important llast polític durant la campanya electoral. Com va avançar el Tot Barcelona la setmana passada, el mateix grup de treball municipal va citar-se amb els màxims responsables del Port de Barcelona per abordar també la presència de venedors ambulants al litoral. Igualment una comitiva municipal, amb l’alcaldessa Ada Colau al capdavant, va reunir-se amb el Consell de Gremis de la ciutat per calmar els ànims dels comerciants, que reclamen “fets i no paraules”. També hi ha hagut contactes amb el Síndic de Greuges i “de forma bilateral” entre Guàrdia Urbana i Mossos d’Esquadra, agreguen fonts municipals.