Borràs defensa la "objecció de consciència artística" amb els frescos de Sixena del MNAC

La consellera de Cultura subratlla la preocupació de la Generalitat per l'estat actual de l'art sacra del Museu de Lleida enviat a Aragó

La Generalitat de Catalunya adverteix que es resistirà a acatar un trasllat per ordre judicial de les pintures murals romàniques originàries de Sixena (Osca) que avui s'exhibeixen al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) de Barcelona, en vista de l'estat actual dels béns que es van traslladar del Museu de Lleida al monestir aragonès. La consellera de Cultura, Laura Borràs, ha defensat una "objecció de consciència artística" en cas que finalment un tribunal de justícia resolgués a favor de traslladar els frescos: “La raó ens empara i esperem que la justícia també ho faci, però si arriba aquesta situació surrealista, em declararia objectora de consciència”. 

Ha argumentat que no col·laborarà mai en una hipotètica ordre de trasllat perquè aniria contra la seva responsabilitat personal i política “assumir una decisió que destruiria les obres”. “Hauríem de veure en quina situació ens trobaríem”, però és evident que no col·laboraríem en la destrucció d’allò que ens correspon preservar”, ha respost en ser requerida per la traducció pràctica de l'objecció. 

Preguntada durant la roda de premsa posterior al Consell Executiu, ha mostrat la seva "preocupació màxima" per l'estat de les 44 obres extretes del Museu de Lleida quan es compleix el primer aniversari de l'execució de la sentència del Jutjat d'Osca. A l'espera d'una sentència ferma, les peces originàries de Sixena i dipositades al museu del Segrià van ser portades en camions al Monestir de Vilanova de Sixena: "No tenim cap garantia de com estan aquests béns, no sabem com estan i si estan o no exposats".

Borràs també s’ha mostrat dolguda i molt crítica amb aquella resolució provisional: “Quan tinguem xifres de visitants i de l’estat de conservació de les obres, sabrem si tot ha respost al fet de tenir-ho per tenir-ho i si compleix artísticament amb una funció pública”. En aquesta línia, Borràs ha retret a la consellera de Cultura aragonesa, Mayte Pérez, “l’alegria” amb què en una entrevista a l’ACN ha mantingut que “ha valgut la pena” el procés judicial obert pels litigis de Sixena. “No puc compartir el seu parer, perquè això ha suposat polititzar i judicialitzar una qüestió que hauria d’haver estat dirimida en l’àmbit de la conservació d’uns bens artístics”, li ha respost. En relació al propòsit expressat per Pérez de “començar de nou” en aquest conflicte, la política catalana li ha recordat que el Govern “aposta” pel diàleg i la “no judicialització dels conflictes”. Borràs ha celebrat, amb tot, que el govern aragonès es retirés de la causa penal contra els ex consellers Vila i Puig, acusats de desobediència, i en el cas de Vila també per prevaricació, per no haver lliurat a l'Aragó les 44 peces del Monestir de Sixena que hi havia al Museu de Lleida.

La consellera participa aquest dimarts en la celebració del plenari del Museu de Lleida i també –juntament amb el president de la Generalitat, Quim Torra– en un acte de record del trasllat. Borràs ha rememorat l’entrada de la policia judicial al Museu de Lleida, ara fa un any, com una “nit d’infausta memòria”. “Va ser un cop molt dur” per als treballadors del museu i per al conjunt del país, ha recordat la consellera, que va viure en primera persona l’operatiu desplegat, al seu parer, “amb nocturnitat i traïdoria”. Un any després, el departament de Cultura dona suport a una política d’adquisicions del museu que “miri de compensar aquesta absència”, de la mateixa manera que el MNAC “va fer un dipòsit d’obres del mateix mestre de Sixena”.

Sobre les pintures murals romàniques al MNAC, ha celebrat la decisió del jutjat, que va decidir no ordenar el trasllat a l'espera d'una sentència definitiva. "Vull pensar que la raó s’imposarà a la irracionalitat de posar en perill les obres", ha desitjat. Borràs ho ha atribuït als informes elaborats per diversos tècnics de conservació, que alertaven de danys irreversibles en el patrimoni extret, i ha defensat esperar a una eventual decisió contrària del Tribunal Suprem (TS).

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?