Els comerciants temen que el tramvia “desertitzi” la Diagonal

El gir inesperat d'ERC, que ara s'avé a negociar amb Colau la connexió dels dos tramvies, ha encès les alarmes

Els comerciants de la Diagonal tornen a estar en guàrdia pel tramvia. Quan semblava que Ada Colau hauria de desistir per la falta de suport entre els partits de l’oposició, Ernest Maragall ha donat oxigen als comuns per aprovar una de les mesures estrella del seu mandat. El gir inesperat d’ERC, que ara s’avé a negociar la connexió del Trambaix i el Trambesòs, ha encès les alarmes dels botiguers del tram central de la Diagonal.

“Si s’acaba aprovant la connexió del tramvia, mataran el comerç”, alerta el gerent de l’Associació Diagonal Barcelona, Àlex Miró. Els comerciants temen que el tramvia “desertitzi” la Diagonal en un moment crític per a les botigues, que tot just comencen a recuperar-se i “a veure la llum” després de molts anys de crisi. “Ja vam tenir una reforma molt important fa només cinc anys i tornar a aixecar el carrer és innecessari”, explica Miró.

Més info: Colau tornarà a portar el tramvia a votació al ple per pressionar ERC

Malgrat que hi ha estudis que asseguren que la reforma implicarà un augment de la facturació comercial –com el presentat l’any passat per l’Institut Cerdà–, els comerciants estan convençuts que una nova època d’obres suposaria “una baixada d’ingressos inassumible per moltes botigues”. De fet, el mateix estudi reconeixia que la fase d’obres és “el punt negatiu” del projecte i estimava un període de recuperació d’entre un i quatre anys. 

Tampoc donava grans perspectives a les zones més consolidades de l’avinguda, com el tram entre Francesc Macià i passeig de Gràcia, on les seves estimacions donaven un exigu creixement de la facturació del 2%, mentre que a la part que va de Sardenya a Badajoz –propera a Glòries–, sí que li augurava un futur més optimista amb un increment del 22% gràcies a l’augment potencial de clients.   

La Diagonal busca el seu lloc a Barcelona

La junta de l’associació fa mesos que treballa en un nou pla estratègic per “obrir la Diagonal a Barcelona” i considera que el tram central de l’avinguda necessita “temps, calma i seguretat jurídica” per acabar de trobar el seu lloc a la ciutat. Està envoltada d’altres eixos comercials importants com el passeig de Gràcia i rambla Catalunya, que tenen un públic molt definit, i no volen ni sentir a parlar de més obres i canvis. “Entre l’amenaça contra les terrasses i el debat constant sobre el tramvia hi ha moltes cadenes que opten per buscar locals en altres zones de la ciutat”, lamenta.

“La Diagonal és un centre comercial a l’aire lliure que aposta per l’excel·lència, però no pel luxe”, matisa el gerent de l’entitat. “Molts barcelonins ens veuen com una avinguda cara i exclusiva, però aquí hi pots trobar des d’una Òptica Cottet fins a un Zara o un A Loja do Gato Preto, que són botigues que també estan a La Maquinista o al portal de l’Àngel”. Molts d’aquests establiments han sobreviscut a la crisi econòmica i a la reforma que es va fer entre 2014 i 2015. 

Una oposició que ve de lluny

Des de llavors han conviscut amb la constant amenaça d’una nova transformació per encabir-hi el tramvia. “L’associació va néixer el 2010 per fer un front comú entre veïns, comerciants, restauradors i propietaris per oposar-nos a la consulta que va fer Jordi hereu per reformar la Diagonal i no hem canviat d’opinió”, avisa Miró. “Barcelona té altres prioritats i gastar tants milions en una reforma que no té suport ciutadà és una pèrdua de temps i de diners”.

Els comerciants, igual que alguns partits com el PDECat, aposten pels busos elèctrics i la línia D30, “l’única de la xarxa ortogonal que no s’ha posat en marxa”. Consideren que el tramvia, en lloc d’aportar solucions, “tallarà la ciutat i desertitzarà la Diagonal”. El seu principal temor és que el tramvia polaritzi el tram central de l’avinguda i la converteixi en una zona de pas que connecti “El Corte Inglés i l’Illa Diagonal amb el centre comercial de Glòries”.

A més, també perjudicarà algunes línies d’autobús com la 7, que és una de les més rendibles de TMB, amb uns sis milions de validacions anuals, i que serveixen per costejar altres busos que són deficitaris. Tampoc veuen clar “com es gestionarà el trànsit de cotxes que s’expulsara de la Diagonal i que s’hauran d’absorbir per altres carrers de l’Eixample, amb l’inevitable augment de la contaminació”.   

Més informació
Comentaris (6)
Picafort Fa 8 dies
Després d'esperar anys i panys una solució viable per a la Diagonal ara ho volen emmerdar tot plantant un tramvia que espatllarà tot l'Eixample. No poden ser més rucs perquè ja han tocat fons.
No es una avinguda càlida Fa 8 dies
A mi, la veritat, que facin el que vulguin mai no m'he trobat còmode passejant per la Diagonal i trobo que ni m'incita a veure aparadors i això ha estat de sempre, en canvi la Rambla Catalunya o el Passeig de Gràcia son més calids per passejar i aturar-te a tafanejar aparadors
Josep Parpal Fa 8 dies
Amb el Maragall del Gal, els vianants a la Diagonal hauran de sartar de palmera a palmera. A la Diagonal el Metro, i que el Maragall i la seva corrupta familia Garrigosa retornin les plusvalues personal del FORUM, O FARUM GARRIGOS. ERC, heu fitxat un corrupte de familia franquista, del bando de Franco, i ara per no perdre el poder es fan d'erc.
Albert Fa 8 dies
S'afirmen massa tonteries avui en dia. La unió del tramvia seria molt favorable pels comerços de la Diagonal.
Eixamplant la base.... Fa 8 dies
ERC eixamplant la base....... Al cap i a la fi va ser ERC qui va fer posible el govern de KOLAU amb els seus vots a canvi de res. Busca que Kolau els ajudi i aquesta com a bona espanyola els donarà pel sac quan li calgui.
Jordi González Fa 8 dies
A la majoria de barcelonins ens encanta l'actual Diagonal. Menteixen els qui parlen d'enquestes amb majoria a favor del tramvia. Tothom sap que els autobusos elèctrics fan del tramvia un instrument obsolet. Colau es gastaria milions d'euros en un projecte innecessari i perjudicial. A veure si aprenem a votar!