El petit comerç barceloní demana un Black Friday propi

Les associacions de Barcelona proposen buscar un dia per reivindicar la importància de les botigues de barri per enfortir el teixit veïnal

Enmig de la voràgine del Black Friday, el petit comerç barceloní busca un dia propi per reivindicar-se i recuperar la iniciativa per sortir de l’estela de les grans dates consumistes. La idea l’ha llançada al vol la patronal de comerç al detall Retailcat. “Ja que hem importat dels Estats Units el Black Friday i el Cyber Monday, també podríem copiar el Shop Local Day”, explica al Tot Barcelona Joan Carles Calbet, president de Retailcat, que agrupa més de 35.000 establiments de tota Catalunya. “És un dia on la gent compra al seu barri i pren consciència de la importància del comerç local per a la cohesió social i la vertebració del territori”.

La proposta, que encara està en una fase embrionària, ha tingut molt bona acollida entre les associacions comercials barcelonines, que sempre busquen noves vies per donar més visibilitat a les botigues de barri. “Busquem una acció que engresqui tot el comerç de la ciutat perquè, si no, no tindrà prou impacte”, avisa el president de la Fundació Barcelona Comerç i de l’Eix de Sarrià, Salva Vendrell. No està molt clar quin dia seria l’escollit, ja que hi ha dubtes sobre la conveniència de posar-lo el mateix cap de setmana que el Black Friday, però sí que tenen clar que “no seria un dia de grans descomptes, sinó de prendre consciència”.

On compres defineix el model de barri on vius

El president de Sant Antoni Comerç, Vicens Gasca, considera que fer coincidir el dia amb el Black Friday “no és necessàriament dolent” perquè es podria aprofitar que és una data de gran consum per “recordar-li al ciutadà que les seves decisions de compra acaben triant el model de barri i de ciutat on viu”. Gasca té clar que hi ha un ressorgiment del suport al comerç de proximitat i es mostra convençut que amb el recolzament de les administracions el projecte pot tenir una bona rebuda entre els clients.

“Hem de madurar la idea”, indica el vicepresident de la Fundació Barcelona Comerç i de l’Eix Comercial de Sant Andreu, Pròsper Puig. Una de les opcions que contempla és que el dia del comerç local -el nom definitiu no està decidit- fos la cloenda de la Setmana del Comerç, una iniciativa de la Generalitat que barreja jornades de debat i activitats de promoció que aquest any ha completat amb gran èxit la seva segona edició. “Les botigues de barri t’acompanyen durant tot l’any, potser un dia no és suficient i hauríem de  fer una setmana de pedagogia, promocions i descomptes”, suggereix.

El Black Friday arrossega tothom

Cada any, quan arriben les dates del Black Friday, el petit comerç es veu arrossegat a la campanya de descomptes encara que sap que no pot competir contra gegants com Amazon, Fnac, Inditex o El Corte Inglés. És una decisió difícil, però cada vegada més botigues s’hi sumen. De fet, segons la Confederació Espanyola de Comerç el 40% dels establiments participarà amb descomptes d’entre el 20% i el 30% per no llastrar excessivament els seus marges. Sense donar percentatges, les associacions comercials barcelonines sí que han constatat un augment progressiu de comerços adherits.

“No pots anar contracorrent ni imposar un sistema de compra”, destaca Gasca, de Sant Antoni Comerç. “Si el client no va a la teva botiga anirà a la del costat, per tant alguna cosa s’ha de fer”. El problema, tal com recorda la Fundació Barcelona Comerç, és que el Black Friday ha perdut el seu sentit original i ja no és un sol dia, sinó que els descomptes comencen a principi de setmana i duren fins al dilluns següent. “Ens estem disparant un tret al peu”, alerta Salva Vendrell. “Al final la gent aprofita que hi ha descomptes durant tants dies per avançar les compres de Nadal”.

Un estudi de l’Observatori Cetelem estima que cada català gastarà 289 euros durant el Black Friday i el 78% assegura que comprarà regals per Nadal i Reis. “Incentivar la compra l’època de l’any que més es ven només perjudica als petits negocis, que compten amb el Nadal per quadrar comptes”. Fonts del sector afirmen que el període que va des de finals de novembre fins a principis de gener pot arribar a suposar el 50% de la facturació anual de molts comerços, sobre tot els de moda, parament de la llar, joguines o electrodomèstics. 

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?