El Port veu viable una zona de control per reduir la contaminació dels vaixells

Una proposta europea liderada per França i Itàlia busca evitar casos com el del creuer multat a Marsella que havia estat a Barcelona

El Port de Barcelona considera "viable" que en els pròxims anys es posi en marxa una Zona de Control d'Emissions al Mediterrani per reduir la contaminació dels vaixells, ja que el clima polític és propici impulsar un projecte que necessita el vistiplau de molts països. L'Ajuntament de Barcelona ha anunciat que dóna suport al manifest promogut per diverses plataformes ecologistes que insta al govern espanyol a pressionar perquè sigui una realitat com més aviat millor.

"Hem de fer front a la contaminació de manera conjunta", ha reclamat el comissionat d'Ecologia, Francesc Ximeno. "Aquesta iniciativa ens ofereix un marc d'actuació integral per reduir la contaminació a la Mediterrània". Carlos Bravo, coordinador de l'Aliança Mar Blava, considera que aquesta zona de control d'emissions, on el contingut de sofre al combustible estaria limitat al 0,1% –molt lluny del 3,5% permès a alta mar i de l'1,5% autoritzat aigües europees– és "fonamental per millorar el medi ambient i la salut pública, no només a les zones portuàries, sinó a tot el litoral".

Més info: Multen per contaminació excessiva un creuer que fa escala regular a Barcelona

Una altra qüestió és que després es pugui assegurar el seu compliment. Capitania Marítima, organisme depenent del ministeri de Foment, realitza unes 200 inspeccions anuals de vaixells a tot l'estat que inclouen aspectes relatius a seguretat, condicions laborals i medi ambient. Es tracta "d'inspeccions aleatòries i que es fa segons uns percentatges de probabilitat acceptats internacionalment", aclareix a aquest mitjà un antic inspector de vaixells que prefereix mantenir-se en l'anonimat.

El Port pren mesures pel seu compte

El cap de Medi Ambient del port, Jordi Vila, ha explicat al Tot Barcelona que les zones de control d'emissions són "una bona solució per reduir la contaminació dels vaixells", encara que són un instrument complex que escapa del seu control."La influència del port –que depèn en última instància del Ministeri de Foment– en temes mediambientals és relativament petita", però fa anys que té en marxa un pla de millora de la qualitat de l'aire que inclou descomptes pels vaixells menys contaminants, una aposta pel gas natural liquat com a combustible alternatiu i la connexió elèctrica dels vaixells mentre estan atracats.

Aquest últim punt és precisament una de les reivindicacions de la Plataforma per la Qualitat de l'Aire, l'Aliança Mar Blava, Ecologistes en Acció i la resta d'entitats defensores de la zona de control d'emissions. Reclamen al govern espanyol que posi en marxa mesures per obligar als vaixells atracats a port "a connectar-se a la xarxa elèctrica per al seu funcionament diari". Segons alerta Vila, aquesta mesura ja s'ha intentat, però "el sistema tarifari elèctric penalitza el consum elèctric puntual –un portacontenidors fa una escala de tres hores i un creuer de 10– i això fa inviable aquesta connexió directa, tot i que ja treballem amb el ministeri per trobar una solució".  

El clima polític és més propici que mai

Segons l'Annex VI del Conveni internacional per prevenir la contaminació dels vaixells (Marpol) –que és el text de referència en matèria de protecció del medi ambient marí–, "són els països membres els que han de fer la proposta per instaurar una zona de control d'emissions", diu Vila. "Cal acord polític", emfatitza. Una qüestió que al Mar del Nord o al Bàltic, on ja existeixen aquestes àrees des del 2015, va ser relativament senzilla de resoldre perquè hi havia 9 i 11 països implicats, respectivament. Al Mediterrani n'hi ha 21 i això ha estat un obstacle durant molt temps.

Més info: Capitania Marítima no va inspeccionar el creuer multat mentre era a Barcelona

Però sembla que l'estat d'opinió està canviant. França i Itàlia són els països més actius i s'han pres molt seriosament la lluita contra la contaminació marítima, com demostra la multa imposada per un tribunal de Marsella a un creuer que fa escales regulars a Barcelona. En canvi, el govern espanyol s'ha mostrat contrari a implantar aquesta zona de control perquè considera que són suficients les mesures que entraran en vigor el 2020, quan es reduirà al 0,5% el contingut de sofre al combustible a tot el món. De moment, el ministeri de Foment no ha respost a les preguntes d'aquest diari sobre la postura del govern espanyol al respecte.

"Probablement en dos o tres anys es podria portar a aprovació la creació d'una zona de control d'emissions al Mediterrani", afegeix Vila. "És possible que es faci primer al Mediterrani Occidental i es deixi la resta per una segona fase". La clau, sosté, és que la zona afectada per la restricció sigui "prou àmplia per evitar distorsions en el comerç internacional". Fer servir combustibles més nets encareix l'operativa i, si la legislació francesa és més dura que la turca, per exemple, podria perjudicar certs tràfics de mercaderies. Això ja passa ara al Mar del Nord i al Bàltic, que es queixen de la falta de restriccions al Sud d'Europa.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?