L'AMB suspèn la licitació de l'Aerobús investigada per Competència

El ple metropolità fa marxa enrere després de saber-se que les empreses aspirants s'haurien posat d'acord per rebre la concessió

El ple de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha paralitzat aquest dimarts la concessió del servei d'Aerobús, que havia licitat i estava pendent d'adjudicar properament. La marxa enrere es produeix després del sever toc d'atenció de l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) fa tres setmanes, que va expedientar les cinc empreses que han participat al concurs públic acusant-les de coordinar-se per manipular la contractació del servei. El bus llançadora entre el centre de Barcelona i l'Aeroport és un dels serveis més lucratius –juntament amb el Nitbus, també empantanegat– que subcontracta la institució metropolitana, amb un valor estimat de quasi 90 milions d’euros. L'actual prestadora del servei és l'empresa Serveis Generals de Mobilitat i Transport (SGMT).

Després de diversos escorcolls domiciliaris, on s’haurien trobat “indicis racionals” d’irregularitats, l’ACCO va advertir formalment a l'AMB perquè l’administració metropolitana forma part d’una de les societats aspirants a gestionar el servei. Va derivar el cas a l’Oficina Antifrau de Catalunya per “l’existència d’un possible conflicte d’interès entre l’AMB i l’oferta provisionalment guanyadora”. La proposta millor posicionada era, efectivament, una UTE formada per Tusgsal, SGMT i Transports Ciutat Comtal i aquesta última està participada per la privada Moventia, per la pròpia AMB i per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), la societat metropolitana que gestiona el metro i els autobusos barcelonins.  L'AMB va declinar aleshores valorar l'acusació de Competència i el govern metropolità (Entesa, ERC i PSC) va tirar pilotes fora davant les acusacions de l'oposició durant el ple de novembre. Finalment, però, el ple de desembre ha aprovat la suspensió de la licitació "fins a la resolució de l’expedient".

Més info: Competència tomba la licitació de l’Aerobús per irregularitats

En un comunicat, argumenta que ha optat per ajornar la formalització del contracte "tenint en compte que la licitació encara no es troba adjudicada i que l’empresa millor classificada podria estar implicada en una conducta restrictiva de la competència". Demana a l'ACCO que tramiti l'expedient "com a procediment sumaríssim" per donar-li la màxima celeritat –per la via estàndard pot trigar fins a 18 mesos– i "no provocar perjudicis a l’erari i a l’interès públic així com als participants a la licitació". Així mateix, avança que un cop es resolgui "donarà continuïtat al concurs, en funció de la resolució i les conseqüències que se’n derivin". 

Tot i l'assumpció d'aquesta mesura preventiva, l'AMB defensa a ultrança la legalitat del seu procediment: "El concurs públic i la licitació del servei d’Aerobús, realitzat per l’AMB, s’ha dut a terme de forma clara i transparent, amb tots els requisits legals i amb total transparència". A més de treure ferro al presumpte conflicte d'interès, poca el focus en què "la investigació en qüestió se centra i cenyeix exclusivament en l’àmbit de les empreses". Insisteix, també, en què l'expedient "té per objectiu dilucidar l’existència de pràctiques que podrien ser contràries a la normativa de competència, consistents en una concertació entre algunes de les empreses concurrents a la licitació i una possible alteració del mercat".

Una pròrroga molt lucrativa

Mentre Competència i Antifrau investiguen, l'Aerobús el seguirà operant l'actual concessionària, l'empresa Serveis Generals de Mobilitat i Transport (SGMT). Es tracta d'una societat creada expressament per Tusgsal i Transports Ciutat Comtal per operar aquest bus llançadora. Es dóna la circumstància, a més, que la nova licitació reduïa ostensiblement el marge de beneficis per a la futura empresa adjudicatària, pel que la paralització prolonga un temps més les beneficioses condicions actuals.

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?