L'Smart City Expo supera els 800 expositors i posa el focus en l'habitabilitat urbana

Taxis autònoms, detecció dinàmica de matrícules, busos col·laboratius o aplicacions per ajudar invidents, algunes de les novetats

La vuitena edició de l'Smart City Expo World Congress omple el recinte de la Fira de Gran Via fins al 15 de novembre, amb 844 expositors de 700 ciutats del món. Taxis autònoms, sistemes de detecció dinàmica de matrícules, busos col·laboratius o aplicacions que tracen els carrers per ajudar un invident són algunes de les novetats més sorprenents d'aquest any. 

El certamen arriba al seu rècord de participants i ho fa no només amb l'objectiu de pensar ciutats intel·ligents sinó "més habitables, més sostenibles i que millorin la qualitat de vida dels ciutadans", ha explicat a l'ACN el director de l'esdeveniment, Ugo Valenti. A l'espera de l'arribada del 5G, el congrés serveix a les ciutats per saber "com reaccionar" als avenços "que ara mateix no podem ni imaginar", ha apuntat. "Cada cop hi ha més ciutats d'arreu del món que ens volen convertir en ciutats intel·ligents per millorar la vida dels seus ciutadans", ha assegurat Valenti.

El director celebra veure que els expositors pensen cada cop més que "la tecnologia és un mitjà i no un fi amb si mateix" i, per tant, "cada cop s'ensenyen coses reals i no conceptes". "Estem tocant les solucions", ha afegit posant com a exemple d'aquest procés la presentació del primer taxi autònom, tot recordant que fa tres anys el congrés va mostrar el primer bus autònom "i ara ja circula pels nostres carrers". 

El certamen no només acull noves solucions de mobilitat com els patinets elèctrics o noves formes de treballar en economia col·laborativa -amb tot un pavelló sencer per aquesta última-, sinó que també serveix de plataforma per discutir "com conviure amb els ciutadans". Tenint en compte que el món de la transformació digital "sempre va per davant de la política", en aquest esdeveniment els governs de les ciutats i els països poden començar a intuir com regular les innovacions tecnològiques que modificaran el nostre entorn més immediat. 

Entre els canvis que s'entreveuen en el futur, l'arribada del 5G és un dels que permetrà fer realitat molts dels projectes que es presenten al congrés. "Les connexions seran més ràpides, les màquines podran parlar entre elles i hi haurà avenços que ara mateix no podem ni imaginar, com ara la conducció autònoma", ha apuntat Valenti. "És un procés inevitable i hem d'estar preparats per veure com l'afrontem i com ens sentim còmodes amb ells", ha conclòs. 

Els vehicles del futur a les ciutats intel·ligents

Amb un creixement d'espai del 31% en comparació amb l'any passat, l'Smart City Expo World Congress d'enguany és l'edició més gran celebrada fins ara. En total, el certamen reuneix 844 empreses entre les quals hi ha multinacionals decisives com Alstom, Bosch, Cellnex, Cisco, Deloitte, FCC, Ferrovial, Huawei, Microsoft i Siemens. Pel que fa a les ciutats, participen urbs com Amsterdam, Atlanta, Barcelona, Berlín, Brussel·les, Buenos Aires, Colònia, Estocolm, Florència, Hannover, Melbourne, Moscou, Seül, Taipei o Tel Aviv. 

El saló del 2018 arriba amb la voluntat de marcar el rumb de la mobilitat urbana i interurbana del futur. En aquest sentit, destaca la presentació del taxi autònom. Un cop els microbusos urbans ja circulen per les metròpolis, l'empresa Navya aprofita per mostrar a Barcelona un vehicle que circula sense tenir una ruta estudiada cosa que suposa un salt endavant en el procés de desenvolupament de la conducció autònoma. Nicolas de Crémiers, director de màrqueting de Navya, explica que porten al certamen el primer taxi autònom ha explicat a l'ACN que l'arribada de la tecnologia 5G "accelerarà el desenvolupament d'aquest vehicle" per la seva major capacitat de transmetre dades. 

D'altra banda, les noves eines de col·laboració entre govern i ciutadans, que inclouen plataformes per l'intercanvi de dades i imatges en temps real, com Civicity o CitizenLab, i la creació de fòrums com Better Reykjavík que permeten una gestió de consultes eficaç són alguns dels exemples d'intel·ligència artificial aplicada a l'àmbit municipal que es poden veure al Smart City Expo World Congress. 

Un altre aspecte molt present en aquesta edició és la seguretat i els sistemes de vigilància. Per tal de convertir aquestes ciutats intel·ligents en espais més segurs, el saló mostra, per exemple, sistemes de detecció dinàmica de matrícules que utilitza la policia de Dubai. Aquest dispositiu permet als cotxes de policia analitzar en directe tots els vehicles del seu voltant i contrastar-los amb la base de dades de les forces de seguretat i alertar als agents si algun cotxe incompleix la normativa, ha explicat a l'ACN el capità de la policia de Dubai Mohamed Almarri. L'any que ve ja hi haurà tres cotxes d'aquestes característiques a l'emirat. 

Participació catalana i ponents reconeguts

Entre els centenars de participants, una vintena d'start-ups catalanes agrupades sota l'estand de Smart Catalonia han apostat també per les mateixes tendències que es plasmen al saló. Per exemple, un dels projectes més rellevants relatiu és l'aplicació BusUp que facilitar la mobilitat dels treballadors als polígons industrials, amb una plataforma tecnologia que crea rutes dinàmiques o App&Town, que ajuda als invidents a deambular per les ciutats amb descripcions de les coses que s'hi trobaran. 

En la línia de l'enfocament temàtic de l'esdeveniment, el certamen ha organitzat més de 400 ponències al voltant de cinc eixos: transformació digital, entorn urbà, mobilitat, governança i finances, ciutats inclusives. Entre els ponents, que provenen de camps molt diversos, destaquen el premi Nobel de la Pau del 2006 Muhamad Yunus; l'economista i fundador d'Open Knowledge, Rufus Pollock, l'especialista en desenvolupament social i defensor dels drets dels discapacitats, Victor Pineda; i el catedràtic en dret per la Universitat de Harvard i expert en economia compartida, Yochai Benkler .

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?