La tuneladora del tren llançadora arriba tres anys tard a l'aeroport del Prat

La màquina ha perforat un túnel de 3,3 kilòmetres en 8 mesos i ja ha acabat la part més crítica de les obres

La tuneladora que construeix el traçat pel qual circularà el tren llançadora que connectarà l’estació de Sants amb la Terminal 1 del Prat ha arribat al final del seu recorregut. La màquina, de 2.200 tones de pes, ha perforat l’últim metre que li quedava i ha vist la llum després de vuit mesos de feina –les obres es van aturar entre febrer i setembre per evitar afectacions a l’aeroport durant la temporada alta–. Quan estigui tot acabat, que no serà fins el 2021, el recorregut entre Sants i l’aeroport s’escurçarà a només 19 minuts.

El ritme al que ha treballat la tuneladora –ha fet els últims 300 metres en gairebé dos mesos– és una mostra de la dificultat de les obres. Les últimes setmanes la màquina ha perforat per sota de la pista principal de l’aeroport i això ha afectat a l’operativa dels vols. Però el seu camí ve de més lluny. La tuneladora va començar a treballar al parc agrari del Baix Llobregat i s’ha anat obrint camí per sota la C-31, el polígon industrial Mas Blau i la T2.

La part més crítica de la perforació –els 70 metres que transcorrien per sota de la pista principal– es va haver de suspendre al març d’aquest any malgrat els esforços dels més de 230 operaris que acompanyen la tuneladora. El 10 de febrer va batre el seu rècord de velocitat i va arribar a avançar 43,2 metres en un sol dia, però no va ser suficient. La temporada alta ja estava a tocar i Adif va decidir posposar la resta de l’obra fins a l’octubre.

Molta feina per fer

L’arribada de la màquina al pou d’extracció només és un pas més, ja que encara queda molta feina per fer. “Esperem acabar les dues fases el 2021 i aleshores començarà el període de proves”, va dir fa uns dies el ministre de Fomento, José Luís Ábalos, durant una visita a les obres. Això vol dir que el tren llançadora entre Sants i la T1 encarà trigarà tres anys a estar operatiu. “No és una obra qualsevol”, va recordar Ábalos. La mala connexió entre l’aeroport i la ciutat és una de les grans reivindicacions de les administracions catalanes.

La tuneladora ha arribat al que serà la futura estació del tren llançadora de la T1 / XFDC

La tuneladora ha arribat al que serà la futura estació del tren llançadora de la T1 / XFDC

El projecte, que haurà costat 620 milions d’euros, va començar el 2015, quan Ana Pastor era ministra, i es va anunciar que es posaria en marxa aquest 2018. Si aquesta vegada es compleixen els terminis pronosticats per Fomento, el tren llançadora haurà començat a funcionar amb tres anys de retard. Mentrestant, l’Aerobús, Rodalies i la L9 seguiran sent les principals maneres d’arribar fins a l’aeroport amb transport públic.

L'escut frontal de la tuneladora s'haurà de treure amb l'ajuda d'una grua / XFDC

L'escut frontal de la tuneladora s'haurà de treure amb l'ajuda d'una grua / XFDC

La tuneladora sortirà volant

Segons les previsions de Fomento i Adif, després de l’estiu de 2019 es podrà començar la segona fase del projecte, que encara està per licitar. En concret, queden per fer la connexió amb la línia R2 (Sant Vicenç dels Horts-Estació de França), la instal·lació de les vies i les catenàries i tots els equipaments necessaris per a les estacions de la T1 i la T2 –que enllaçarà amb la L9–.

A l’espera que tot això arribi, la tuneladora ja ha complert amb la seva part. Ara que ha perforat fins a l’estació de la T1, just a sota de la zona d’aparcament dels avions, hi ha dues portes d’embarcament tancades a l’espera que els operaris treguin l’escut frontal de la grua pel pou d’extracció. La resta de la màquina serà arrossegada per on ha vingut i tornarà a treballar a un altre lloc. Ha tingut més sort que les tuneladores que van perforar la línia de tren del Canal de la Mànega, que es van quedar al bell mig del recorregut, a sota el mar, perquè era massa car treure-les d’allà.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?