El soroll i la contaminació dels autocars amarguen els veïns de la Pedrera

Els residents als blocs de pisos del carrer Provença fa prop de dos anys que demanen una solució a l'Ajuntament

Barcelona viu una competició d’autocars turístics cada dia. Vehicles turístics de grans dimensions busquen el seu racó per aturar-se, deixar baixar grups d’estrangers encuriosits, esperar-los, recollir-los i posar-se en marxa de nou. Una dinàmica fugaç als ulls de molts ciutadans però permanent per a aquells que conviuen amb un pàrquing d’autobusos al costat de casa seva. Ho expliquen els veïns del carrer Provença, a tocar de la Pedrera, que des de fa més prop de dos anys s’han vist obligats a conviure amb el soroll, la contaminació i els bloquejos del carrer com a inconvenients quotidians.

Els van canviar la zona blava que tenien a la vorera del davant per un espai d’aturada ràpida d’autocars turístics, que s’ha convertit en un batibull de picaresques i males formes. L’Ajuntament s’ha compromès, després d’escoltar les queixes, a repensar l’espai i buscar nous indrets per aquest tipus d’automòbils, però el veïnat segueix pressionant perquè s’apliquin aquestes solucions tan aviat com sigui possible i no es quedin només en “bones paraules”.

“A l’estiu no podem ni obrir la finestra” es queixa la presidenta de la comunitat de la finca número 304, Maria Rosa Faidella. Parla de males pràctiques dels conductors dels autocars, que sovint se salten la restricció màxima de 10 minuts d’aturada, s’hi queden llargs períodes de temps per assegurar la seva plaça i deixen encès el motor del vehicle per tenir l’aire condicionat en marxa. “És com tenir una fàbrica en miniatura a sota de casa”, matisa un altre veí.

A l’hivern la situació es repeteix per l’efecte contrari, ja que els clients reclamen tenir l’interior del cotxe ben calent i el veïnat torna a patir-ne les conseqüències. Una preocupació que copsa el vicepresident de l’escala, Pau Sugrañes: “Si la façana de la Pedrera s’enfosqueix per l’ús dels cotxes, imagineu els pulmons dels veïns”.

L’Ajuntament repensarà els espais per als autocars

La finca que lidera la protesta s’ha posat en contacte amb les desenes de pisos que conviuen al tram del carrer Provença entre Passeig de Gràcia i Pau Claris i s’ha trobat amb un clam unànime contra aquesta zona d’aturada turística. A més dels efectes del fum, critiquen el soroll constant dels senyals d’aparcament que emeten els autocars durant tot el dia i les aglomeracions que, en el pitjor dels casos, bloquegen els dos carrils de circulació. “Hem arribat a veure taxis circular pel carril bici” recorda Xavier Fontaner, veí de l’escala.

"Tenen tota la raó" , expressen els conductors en referència a les queixes dels veïns

Després de sumar més d’una vintena d’instàncies i denúncies dirigides a la Guàrdia Urbana i al consistori, l’única solució efectiva que han rebut és l’enviament de dos controladors municipals que s’apropen als autobusos que s’excedeixen en el temps o que tenen el motor encès i els carreguen una multa. Una mesura efectiva però massa excepcional, segons els veïns.

L’Ajuntament, que s’ha reunit en diferents ocasions amb els veïns del carrer i l’associació de veïns de la dreta de l’Eixample, ha assegurat al TOT Barcelona que prepara un nou pla per repensar els espais destinats per als autocars d’aquest tipus, començant per la retirada d’aquest espai del carrer Provença. El pla, a més, abordarà el conjunt de la ciutat i mirarà de donar alternatives al constant reclam d’espai d’aquest tipus de vehicles, que acostumen a fer rutes pels punts turístics de la ciutat.

Els conductors creuen que els veïns "tenen tota la raó"

“Tenen tota la raó”, diu el Luís, xofer d’un dels autocars presents a diari a la Pedrera en referència a les reclamacions veïnals: “Ningú vol fumera a casa seva”. El problema, segons ell, és que Barcelona és un caos sense espais per aparcar aquests vehicles, un aspecte que assegura no haver vist a cap altra gran ciutat. “Sovint, quan em fan fora d’aquest espai i he de matar el temps mentre espero els meus clients, em veig obligat a conduir per Barcelona sense rumb, consumint benzina i em quedo sense temps per dinar”.

Els conductors denuncien que només tenen dues opcions efectives: pagar per un aparcament a l’estació del Nord, on hi ha menys d’una desena de places disponibles, o anar a l’estació de Sants i vetllar perquè facin els ulls grossos i els deixin quedar-s'hi tot i ser incorrecte. La resta d’opcions els fan anar massa lluny i els deixa sense el descans adequat per conduir. La situació, segons denuncien, es fa del tot insostenible els dies que, a més, arriben creuers a Barcelona i es multipliquen els autocars pel centre de la ciutat.

 

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?