Els vehicles autònoms necessitaran deu anys per adaptar-se a ciutats com Barcelona

Els conductors d'autobús s'hauran de reconvertir i fer funcions d'assistència als usuaris, segons l'Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà

Els autobusos autònoms sense conductor podrien arribar a les ciutats l'any 2020. Aquest mitjà de transport prescindeix del xòfer i ha estat provat amb èxit a Catalunya amb el bus Èrica, un autobús autònom que va recórrer durant mesos 6 ciutats del país. La principal conclusió de la gira és que "el vehicle autònom no portarà pèrdua de llocs de feina, sinó reconversió", segons el director general de l'Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), Joan Prat, que vaticina que el conductor de bus esdevindrà un assistent dels usuaris i se l'alliberarà de la conducció. Ho va dir al I Fòrum del Vehicle Autònom, organitzat per Enginyers Industrials de Catalunya (EIC). 

Pel que fa a la funció que tindran els conductors de bus si els vehicles són autònoms, Prat va pronosticar que podrien esdevenir assistents dels usuaris. "De fet ja ho són: fan de psicòlegs, guies turístics i resolen dubtes", va dir. El director de l'AMTU també va proposar, basant-se en l'experiència del bus Èrica, que als busos autònoms els passatgers puguin fer tràmits de l'Ajuntament. "Els conductors podrien passar a ser una mena d'oficina de l'administració", va augurar. 

Prat va utilitzar l'experiència del bus Èrica a Reus per demostrar que la funció del transport autònom serà, a curt termini, la de completar recorreguts que les línies regulars de bus no poden finalitzar. Els busos autònoms portaran els viatgers a polígons i els traslladaran a les parades d'autobús més properes. El director general de l'AMTU va opinar que els vehicles autònoms faran aquesta funció a partir de l'any 2020, tot i que altres ponents del fòrum es van mostrar més escèptics. El professor i investigador de l'Escola d'Enginyeria de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Antonio Manuel López en va discrepar obertament.

López és un dels investigadors que formen el Centre de Visió per Computador (CVC) de la UAB, que ha desenvolupat simuladors per contribuir al perfeccionament dels vehicles autònoms. Els programes Synthia i Carla reprodueixen situacions amb què un conductor es pot trobar a les ciutats per "entrenar" el cotxe. Més endavant, tota la informació que recullen els simuladors servirà perquè els vehicles autònoms sigui capaços de circular en ciutats com Barcelona. 

Quan veurem vehicles autònoms a les ciutats?

La sensació que van transmetre els ponents del fòrum va ser que els vehicles autònoms són perfectament funcionals, ja que els fabricants de cotxes els han desenvolupat amb èxit, però l'adaptació a les ciutats portarà anys. "No veurem vehicles autònoms abans de 10 anys", va dir la directora del Servei de Mobilitat de l'Ajuntament de Terrassa, Susi López. A ciutats com Barcelona s'haurien d'habilitar carrils reservats pels vehicles autònoms perquè es poguessin utilitzar. Tot i així, la convivència entre vehicles autònoms i convencionals és un altre repte que van plantejar alguns participants. "La convivència és impossible", va asseverar Joan Prat. 

L'investigador de la UAB Antonio Manuel López va esmentar el cas de Tesla, una empresa fabricant de cotxes elèctrics que s'apropen força al vehicle autònom. Tot i així, va advertir que els cotxes de Tesla es troben en el "nivell 3 de 5" d'autonomia en la conducció. A més, va afegir que la tecnologia 5G serà "clau" per a l'adaptació dels vehicles autònoms a les ciutats, ja que es podran connectar entre ells i amb el seu entorn per evitar accidents. Per tant, encara queda un llarg camí per recórrer. 

La importància que tindrà el vehicle autònom és, tanmateix, innegable. Un estudi del Parlament Europeu situa aquesta tecnologia com la que més canviarà el futur de la ciutadania. En aquest sentit, Susi López va augurar que el futur de la mobilitat serà la compra de "packs", en què s'inclouran diversos mitjans de transport per arribar al destí, i el vehicle de propietat desapareixerà progressivament. A més, va detallar quins són els beneficis de la conducció autònoma: menys accidents, reducció de la contaminació, menor possessió i fabricació de cotxes, més mobilitat combinada, augment de l'espai urbà disponible i major autonomia de l'usuari, ja que no caldrà carnet de conduir ni comprar un vehicle per circular per la ciutat. El sots director d'explotació viària de direcció general de Mobilitat, Albert Gómez, va ratificar que els accidents disminuiran en un 90% amb els vehicles autònoms. També va vaticinar que "el cotxe serà un espai més d'oci". 

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?