El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha organitzat una ronda de reunions amb tots els agents socioeconòmics afectats per la vaga de taxistes i les protestes del VTC, que des de primera hora del matí han causat moltes afectacions al trànsit de Barcelona. La primera reunió ha estat amb representants de l’AMB, Renfe, Tram, FGC i TMB, ja que la prioritat és coordinar una resposta efectiva del transport públic que permeti garantir la mobilitat mentre duri la vaga indefinida.
[r:1]
Calvet ha reiterat que l’estratègia de la Generalitat passa per “fer un decret que solucioni el conflicte a curt termini i treballar per solucions a mig termini , a través d’una llei de regulació integral dels serveis VTC”. A més, ha explicat que “el temps de contractació” és el que diferencia els taxis dels VTC i que l’obligatorietat de precontractar és indispensable per regular el sector.
Calvet ha retret els taxistes que no hagin aturat les protestes malgrat els esforços negociadors del Govern i ha qualificat les aturades “tancament patronal” perquè no hi ha serveis mínims ni autorització formal de vaga. El reforç del transport públic que han hagut de fer TMB, Renfe i FGC pot tenir un cost d’un milió d’euros diari per l’erari púbic si s’activen tots els plans de contingència.
Reunions amb agents econòmics
Després Calvet s’ha reunit amb les principals institucions econòmiques de Barcelona per explicar la proposta de la Generalitat per regular l’activitat d’empreses com Uber o Cabify –que inclou mesures com obligar a precontractar els seus serveis amb 15 minuts d’antelació–. La celebració del Mobile World Congress, que tindrà lloc a finals de febrer, preocupa molt a la Fira de Barcelona i a les patronals vinculades al sector turístic, ja que el congrés és una de les grans oportunitats de negoci per la ciutat.
Entre d’altres, el conseller de Territori s’ha reunit amb la presidenta de l’Autoritat Portuària de Barcelona, Mercè Conesa; amb els presidents de la Fira, de la Cambra de Comerç i de Pimec, Pau Relat, Miquel Valls i Josep González, respectivament; i de Turisme de Barcelona, Joan Gaspart. També hi ha assistit representants de Foment del Treball, dels gremis comercials i d’hostaleria i de l’Aeroport de Barcelona.
Uber i Cabify també hauran de cedir
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha avisat a les companyies de vehicles de lloguer amb conductor (VTC) que també “hauran de cedir” en el conflicte que els enfronta amb els taxistes i els ha recordat que “el transport públic no està liberalitzat”. En una entrevista a TV3, Calvet ha explicat que el servei públic de transport, “que és el que són els vehicles amb conductor malgrat que es faci de manera privada”, no està liberalitzat i que, per tant, està subjecte a una normativa.
Les declaracions, recollides per Europa Press, arriben el quart dia de la vaga de taxistes, que causa greus afectacions a la circulació a Barcelona. Calvet també ha assegurat que es reunirà amb els VTC per tractar el greuge comparatiu que suposa que els taxistes tinguin les tarifes regulades i, en canvi, Uber i Cabify les puguin variar segons uns criteris poc “transparents”. Els períodes de vacances i les jornades de descans són un altre tema pendent.
El Govern ha insistit que les protestes de taxistes i VTC són legítimes i que treballen per trobar una solució que permeti “conviure a les dues activitats”. En una altra entrevista a RAC1, el conseller ha fet referència a les competències municipals per regular el sector i ha recordat que el decret que proposa Territori “contempla que l’AMB pugui augmentar el temps de precontractació, però ha de ser un increment proporcional i justificat per no contravenir la normativa europea de competència”.