El Govern només està estudiant la viabilitat jurídica de la precontractació dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC). Fonts del departament de Territori asseguren que encara no han acceptat la proposta que els van presentar dilluns els taxistes i expliquen que estan “tancant el text” del decret llei que regularà les llicències VTC. I neguen que hi hagi cap compromís per obligar els clients d’Uber i Cabify a contractar els serveis amb una antelació d’un dia.
En canvi, el portaveu d’Élite Taxi, Alberto ‘Tito’ Álvarez, ha assegurat que la Generalitat es va comprometre a incloure la mesura i ha confiat que el Govern acabarà obligant a precontractar els Uber i Cabify.
A l’altra banda del ring, el president d’Unauto VTC, Eduardo Martín, ha avisat que seria un “disbarat”. L’associació majoritària al sector dels VTC també ha assegurat que es reunirà amb la Generalitat en les pròximes hores per conèixer els detalls de la normativa.
Élite Taxi ha donat fins divendres a la Generalitat perquè els respongui i ha amenaçat de bloquejar els accessos al Mobile World Congress (MVC), que se celebrarà a finals de febrer, i de fer una vaga indefinida si no accepten les exigències dels taxistes. A la reunió, el sector del taxi va plantejar que els Uber i Cabify s’hagin de precontractar amb 24 hores d’antelació i hagin de tornar a la base quan no estiguin transportant un servei. Els taxistes veuen imprescindible la precontractació per diferenciar els dos sectors i acabar amb la “competència deslleial” d’Uber i Cabify.
En una entrevista telefònica amb l’ACN, el president de l’associació de VTC ha afirmat que, en cas de ser així, “complicaria en gran mesura” el servei que ofereixen i els deixaria molt tocats. “No hi ha cap raó de pes per enviar més de 3.000 famílies a l’atur només per defensar els interessos del sector del taxi”, ha lamentat. Per això, ha assegurat que les plataformes que representen els VTC lluitaran “fins al final” i “amb tots els recursos jurídics” a la seva disposició contra aquesta mesura.
Per Martín, la precontractació “no és negociable” perquè “busca l’eradicació total” dels VTC. A més, ha afirmat que qualsevol demora implicaria “posar impediments” per prestar el servei i que el principal perjudicat serien els ciutadans, ja que la competència és “bona”, segons el president d’Unauto VTC.
Des d’Élite Taxi, veuen una predisposició “molt bona” de la Generalitat a incloure la precontractació a la legislació catalana, un cop hagin estudiant la fórmula jurídica per fer-ho. “Ens van dir que no saben si poden posar-ho al decret llei o si s’hauria de fer una llei, per separat”, ha explicat Álvarez a l’ACN, i ha apuntat que la Generalitat no va concretar amb quantes hores d’antelació acceptaria que es fes la precontractació.
Tanmateix, el portaveu d’Élite Taxi ha remarcat que el compromís amb la precontactació sí existeix per part del Govern. “Confiem que ho faran”, ha dit Álvarez, i que la Generalitat es posicioni “al costat dels taxistes catalans” i no de les “dues multinacionals”, en referència a Uber i Cabify.
Les mateixes fonts de la Generalitat han reiterat a l’ACN que no existeix cap compromís i que només van manifestar que estudiarien la viabilitat jurídica de la proposta, sense assegurar que s’acabi incloent al decret llei. A banda, asseguren que no s’han posat “cap termini” per tenir enllestit el document. Per la seva banda, Martín ha acusat el col·lectiu del taxi de “xantatgistes” per les amenaces de bloquejar el Mobile World Congress en cas que no s’escoltin les seves demandes i de voler mantenir un “monopoli”.