La meitat dels vagons més antics del metro té amiant

TMB confirma que no hi ha risc per les persones després de fer nous mesuraments ambientals a les cabines, que han donat negatiu

Ja són 93 els vagons del Metro on s'ha detectat un component derivat de l'amiant. Segons ha informat TMB en un comunicat, ja ha acabat l'extracció de mostres de pintura bituminosa dels trens de les sèries 3000 i 4000, els més antics de la flota, que circulen per les línies 3 i 1. Fins ara s'han obtingut els resultats de 203 vagons dels 210 que hi ha en total. S'ha trobat en 93 en una baixa proporció, ben conservada i no desprèn fibres. L'empresa insisteix que no representa cap perill.

També s'ha trobat algun contingut d'amiant en alguns components elèctrics de trens de diferents sèries. La setmana passada, tècnics van encapsular les planxes de fibrociment que revesteixen la coberta de la nau d'andanes de l'estació de la Verneda, a la línia 2, com a mesura temporal per evitar que es desprenguin fibres.

Pel que fa als components elèctrics on s'ha trobat amiant, s'han revisat els trens de les sèries 2000, 3000 i 4000. Se n'ha localitzat en les caixes dels convertidors elèctrics auxiliars i en una placa aïllant situada a l'interior dels armaris d'interruptors tèrmics. En aquest últim cas, és una peça que també està present en els trens de la sèrie 2100, que circulen per la línia 4. 

D'altra banda, en els trens 4000 s'ha localitzat amiant en volanderes aïllants en els armaris de la central anunciadora d'estacions. En tots aquests casos són materials que no desprenen fibres i estan fora de l'abast dels usuaris, però s'estan senyalitzant perquè no es manipulin en les actuacions de manteniment. L’absència de risc per a les persones ha estat confirmada amb nous mesuraments ambientals en les cabines dels trens, que han donat resultats negatius.

També s’han acabat les anàlisis de la pintura antisoroll dels trens de la sèrie 2000, de la línia 3, amb resultats negatius. Els fabricants de les sèries 2100 i 500 ja havien confirmat documentalment que la pintura amb què es van revestir no conté amiant. Els constructors dels trens més moderns, sèries 5000, 6000 i 9000, han certificat que els van fabricar sota la normativa que prohibeix la utilització, producció i comercialització d’aquesta fibra.

Estació de la Verneda

Tècnics van encapsular amb una substància adhesiva les planxes que revesteixen la coberta de la nau d’andanes de l’estació de la Verneda, a la línia 2, fins que durant el 2019 siguin retirats els elements amb amiant. Fins aleshores, es faran inspeccions de la subjecció de la coberta i es faran actuacions de manteniment preventiu necessàries.

Ja s'han fet reconeixements mèdics específics a 140 integrants de la plantilla de Metro per la seva potencial exposició a les fibres d’amiant, dels més de 600 previstos. Aquestes revisions i el seu estudi mèdic mitjançant una tomografia axial computeritzada d’alta resolució (TACAR) permetrà diagnosticar lesions toràciques de forma precoç.

La TACAR permet descartar o detectar patologies relacionades amb l’amiant. D’entre les no malignes, les més habituals són les plaques pleurals, amb o sense calcificacions, que són engrossiments locals de la pleura. De fet, són la manifestació més comuna de l’exposició a l’amiant, i entre el 3% i el 14% de treballadors exposats les poden tenir.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?