Les sancions desinflen el 'boom' del patinet elèctric

Les botigues comencen a vendre'n menys i els negocis de lloguer a turistes aposten per altres opcions com les bicicletes

El negoci de lloguer de bicicletes i patinets elèctrics Rivera Bike Rental, que té un local al carrer d’en Roca i un altre al carrer Estruc, només rep dos clients per setmana. Juan Rivera, un dels quatre germans que gestionen el negoci, reconeix que és temporada baixa del turisme, però lamenta que la policia els té en el punt de mira i que això els fa perdre clients.

Tot i que la normativa que regula la circulació de vehicles de mobilitat personal com els patinets existeix des de l’any passat, durant les últimes setmanes se n'ha parlat més que mai arran de la notícia de la mort d'una àvia atropellada per un patinet a Esplugues de Llobregat. I aquest divendres s'ha presentat una campanya d’informació sobre el que està prohibit fer amb els patinets.

L'Ajuntament repartirà 80.000 díptics als comerços per informar els usuaris i la Guàrdia Urbana intensificarà les denúncies d'infraccions, tot i que des que va començar l'any ja ha posat unes 3.000 multe. Per a Juan Rivera, la regulació és massa estricta i les sancions són excessives. “Si explico als turistes tota la normativa, no voldrien llogar els patinets”, lamenta.

Rivera Bike Rental existeix des de fa 6 anys, i les millors dades de lloguer que han tingut són de 50 vehicles al dia. Des de l’any passat, es queixa Juan Rivera, han estat multats i “marcats” per la policia. Explica que fa uns mesos van rebre una multa de 3.500 € per llogar patinets que no estaven registrats per al seu ús, "tot i que sí que ho estaven". A més, denuncia, les patrulles els fan retirar la publicitat del seu local perquè destorba els vianants. “Som els únics a qui ens ho fan retirar”, manifesta. “Si les autoritats segueixen posant els patinets al punt de mira, desapareixeran”, vaticina.

Altres negocis culpen els turistes directament. El treballador de City Bike Rental Jasvir Singh apunta que les multes es posen perquè alguns turistes, per exemple, no es posen el casc quan lloguen patinets. Les sancions que reben els seus clients, això sí, les han de pagar ells i no l’empresa de lloguer. La regulació per l'ús de patinets i les multes que poden comportar les infraccions han fet que Jasvir Singh recomani els turistes que lloguin bicicletes i no patinets elèctrics.

IMG 20181207 124711

IJasvir Singh davant de la botiga on treballa. | A. L.

Des de l’Ajuntament recorden que la normativa no és nova, sinó que s’inclou en una regulació creada al 2017 per a l'ús de vehicles de mobilitat personal. Ara, però, el consistori vol que els barcelonins coneguin quines són les limitacions dels vehicles com el patinet. “És d'esperar que a molta gent li regalin patinets elèctrics pel Nadal, i per això fem una campanya d’informació sobre la regulació”, justifiquen fonts municipals. Els patinets no poden circular a més de 30 km/h en cap cas i el seu ús quedarà limitat al carril bici. Només els que tenen prou potència per anar a més de 20km/h poden circular també pels carrils per a cotxes de les zones 30.

La normativa per a patinets elèctrics no és l’única preocupació del gerent de SoloRueda, Francesc Llevat. La notícia de la mort d’una dona de 92 anys després de ser atropellada per un patinet i les imatges del conductor temerari de la Diagonal han afectat la imatge del vehicle, i les vendes s’han ressentit. El responsable del negoci detalla que al novembre d’aquest any van vendre 60 patinets, i que el ritme de vendes ha caigut en picat a l’inici de desembre. L’augment de la demanda va arribar fa un any i mig, i entre 2017 i 2018 van doblar la quantitat de patinets venuts. Ara, però, no tenen grans esperances en la campanya de Nadal. 

Un dels venedors de SoloRueda és Guim Serra, que destaca que abans de l’esclat de les notícies sobre patinets hi havia dies que “no s’hi cabia a la botiga”. Les sancions, indica, preocupen els compradors i les possibles multes fan enrere a molts. A ell mateix el van sancionar fa unes setmanes amb 200 € de multa. Tot i així, a SoloRueda tracten de treure importància a la regulació. “És com tenir un Ferrari: a les ciutats has d’anar a 50 km/h però el cotxe té capacitat d’anar molt més ràpid”, interpreta Francesc Llevat.

IMG 20181207 175648

Francesc Llevat explica el funcionament del patinet a uns compradors. | A. L.

Les expectatives de vendes són molt diferents a OnlyScooter, una botiga situada a Gran de Gràcia. Tot i que el seu negoci està orientat a la comercialització de motos elèctriques, un dels venedors, que es diu John, augura que vendran molts patinets per Nadal. Opina que era necessària una regulació al respecte, ja que molts usuaris "feien el que volien". Reconeix que les normes de circulació poden afectar a demanda, però comenta que faran una comanda considerable de patinets perquè esperen vendre'n molts. 

Els usuaris també s’estan adaptant a les limitacions d’ús. Un d’ells, el Tommy, es vantava aquest divendres al matí que mai l’havien multat i ni tan sols aturat conduint el seu patinet elèctric. Baixava per la Rambla del Raval quan dos agents de la Guàrdia Urbana l’han fet aturar-se per demanar-li la documentació i preguntar-li si estava al cas de les normes de circulació. “Almenys no m’han multat!”, deia després alleugerit.

Més informació
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?