Barcelona aprova la taxa per al 'motosharing' entre retrets de l'oposició

Els grups municipals critiquen que s'acabarà el mandat sense la reforma promesa de la fiscalitat de Barcelona

El ple de Barcelona ha aprovat aquest divendres una bateria de canvis en la fiscalitat de l'Ajuntament, dels que destaquen especialment la nova taxa que hauran de pagar les empreses de lloguer de motos i bicicletes elèctriques per minuts en concepte d'ús privatiu de l'espai públic. Aquest tribut, que gravarà cada vehicle amb 71,51 euros anuals, s'ha aprovat per majoria simple malgrat la petició del sector el dia abans d'una exempció de quatre anys per acabar de consolidar aquest model de mobilitat compartida. La nova llicència obligatòria serà intransferible i durarà quatre anys com a màxim. Actualment a la ciutat hi ha 1.500 bicicletes i 2.325 motos en circulació a través de plataformes de 'motosharing' i 'bikesharing', segons el consistori, que preveu otorgar llicències fins a un creixement màxim del 47% en el cas de les motos i el 70% en bicicletes.

L'oposició ha accedit a aprovar inicialment, que ja havia superat una primera votació en comissió la setmana passada, amb els vots a favor de BComú, ERC, PSC i el regidor no adscrit Juanjo Puigcorbé, el vot en contra del PDeCAT, Cs i la CUP i l'abstenció del PP i el regidor no adscrit Gerard Ardanuy. D'aquí 30 dies hàbils, després del període d’exposició pública obligatori, es podrà procedir a l'aprovació definitiva de la mesura. Amb tot, la totalitat dels grups de l'oposició ha retret durament al govern d'Ada Colau que presenti "pedaços" a l'actual ordenança fiscal en lloc d'impulsar una reforma de tota l'ordenança fiscal de Barcelona com havia promès en campanya electoral. A sis mesos de les eleccions, ja no queda temps de realitzar-la aquest mandat.

"Si tinguéssim majoria i els ajuntaments tinguessin més competències, és clar que haguéssim impulsat la reforma –ha reconegut el tinent d'alcalde d'Economia, Gerardo Pisarello–; però no és cert que els canvis aprovats no obeeixin a una orientació fiscal global". "Cada cop que hem tingut un acord, l'hem presentat al ple", ha defensat. "La senyora Sònia Recasens –que va ser tinenta d'Economia el passat mandat, per CiU– volia pujar l'IBI a tothom i nosaltres l'hem congelat a la majoria; com tampoc va fer res per lluitar contra el frau fiscal", ha acusat Pisarello, que ha demanat "orgull" a les esquerres pels canvis aprovats. A banda de la taxa per a empreses de mobilitat compartida, el ple ha aprovat també una bonificació de l'IBI per a famílies nombroses –negociada el 2016 però que entrarà en vigor el gener de 2020–, l'exempció d'aquest impost per als pisos públics i rebaixes tributàries per a serveis culturals. Els canvis en l'IBI han tirat endavant amb el vot a favor de BComú, ERC, CUP i els regidors ArdanuyPuigcorbé.

"Enlloc d'encarar una reforma completa com havien promès, presenten un poti-poti de mesures que com diu el seu propi informe no tindran un impacte rellevant en la fiscalitat de la ciutat", ha criticat Recasens, en el torn de paraula del Grup Demòcrata. En la mateixa línia s'ha expressat Montserrat Ballarín (PSC), que ha exigit un "veritable diàleg" amb les empreses de mobilitat compartida. "El rigor fiscal ha mort en mans del postureig i la improvisació", ha sentenciat. "ERC sempre ha defensat que qui fa negoci amb l'espai públic ha de retornar una part del benefici a la ciutat, però també és necessari que pensem quina mobilitat vol Barcelona i els vehicles compartits poden ajudar a reduir els cotxes al carrer", ha contraposat Jordi Coronas. Carina Mejías (Cs) ha titllat també de "pegat" la nova taxa i ha recriminat a BComú que no l'hagi negociada amb tota l'oposició. "Sense una normativa sobre aquesta nova mobilitat compartida, tenim més dubtes que certeses sobre com s'aplicarà la taxa", ha advertit. Xavier Mulleras (PP) ha criticat els criteris de la bonificació de l'IBI per a famílies nombroses, que veuria més justa si es ponderés per renda per capita "perquè no és el mateix tenir tres fills que cinc". Eulàlia Reguant (CUP), per la seva banda, ha plantejat l'alternativa d'un Bicing públic molt més enfortit i la prohibició de la competència privada a través d'aplicacions de 'bicisharing'. 

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?