Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El PDeCAT replica a Pere Macias que el tramvia per la Diagonal seria “un actiu tòxic”
  • CA

El PDeCAT de Barcelona ha replicat amb contundència aquest divendres al nou coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias, arran de l’entrevista exclusiva que ha publicat unes hores abans el Tot Barcelona. L’exconseller i encara militant del PDeCAT valorava com a “contrària al signe dels temps” la posició del grup municipal contra la unió de tramvies per la Diagonal, projecte que Macías ha encapçalat fins aquest setembre per encàrrec de l’alcaldessa Ada Colau (BComú). “El signe dels temps no és l’aplicació de sistemes ferroviaris rígids i invasius a centres urbans altament densificats, cap ciutat europea de les característiques de Barcelona que disposi de metro implanta un tramvia en superfície pel centre de la ciutat des de fa més de 30 anys”, li ha etzibat la regidora de mobilitat del grup, Francina Vila.

“Xavier Trias no té raons estranyes per preferir una solució tècnica millor; són Pere Macias i l’alcaldessa Colau els qui són estranys companys de viatge”, carrega Vila. “L’Alcaldessa de les remunicipalitzacions convergint amb els interessos, legítims però particulars, de les empreses de l’obra pública, les multinacionals constructores de trens i els gestors privats d’infraestructures del transport”, rebla. En un tuit aquest migdia, a més, el grup municipal enllaçava a l’entrevista i a un article de 2017 sobre el bus elèctric. “Desconfieu del polític que diu que ja no fa política”, deixa caure la piulada.

“El Grup Municipal Demòcrata no està en contra del tramvia, està definitivament a favor del transport públic, com demostra que en el període 2011-2015 el govern municipal de l’Alcalde Xavier Trias va augmentar un 37% les aportacions a l’ATM”, ha sostingut Vila. Per al PDeCAT el tramvia és “excel·lent” quan “la seva aplicació es l’adient a l’entorn” i cita com un escenari desitjable implantar-lo en corredors metropolitans interurbans, com són de fet els itineraris del Trambaix i del Trambesòs. En canvi, considera inadequat aquest mitjà de transport per a “centres neuràlgics on l’extrema densitat és incompatible amb la tipologia tramviària (longitud, volumetria, etc.) i la presència de vianants, bicicletes i interseccions cada 100 metres”.

Pere Macias ocupa el mateix despatx de l'estació de França que usava Mercè Sala com a presidenta de Renfe als anys 90

Pere Macias ocupa el mateix despatx de l’estació de França que usava Mercè Sala com a presidenta de Renfe als anys 90

El grup municipal que lidera el PDeCAT ha defensat durant tot el mandat unir les dues xarxes existents mitjançant busos elèctrics, una alternativa que Pere Macias descartava a l’entrevista per oferir menys capacitat. Vila també contesta a aquest argument: “Queda absolutament en entredit en un rigorós i detalladíssim estudi de la Universitat de Barcelona”. En aquesta recerca, afegeix, “els professors Albalate i Gragera exposen amb una pulcritud tècnica exquisida que la implantació del tramvia entre les places Francesc Macià i Glòries no aporta rendibilitat social i, en conseqüència, la seva construcció no és recomanable”. “La gran quantitat d’externalitats negatives que produiria fan que aquesta inversió sigui considerada un actiu tòxic pel benestar social dels barcelonins”, critica Vila, que titlla el bus elèctric de “solució tècnica més coherent” i “entre 10 i 20 vegades més barat”.

Adrià Alsina també critica les paraules de Macías

El candidat a les primàries sobiranistes i exportaveu de l’ANC, Adrià Alsina, també ha criticat públicament aquest divendres les respostes de Pere Macias a l’entrevista del Tot Barcelona. En un llarg fil de Twitter, comenta diverses valoracions que fa el coordinador del Pla de Rodalies sobre l’estat actual de les infraestructures ferroviàries. “S’ha adaptat rapidíssimament a treballar per l’Estat i avui ho demostra sense vergonya”, sosté l’aspirant a alcaldable.

 

 

Alsina li retreu a Macias que “desviï culpes” cap a l’Autoritat de Transport Metropolitana en ser preguntat per la coordinació de la xarxa i cap a l’Ajuntament de Barcelona i Adif en referència a la decadència de les places que envolten l’estació de Sants. “Senyor Macias, Adif depèn de Foment, com vostè”, li contesta. Sobre aquesta estació per la mobilitat catalana, el politòleg és especialment punyent: “Macias s’inventa un “model alemany” d’anar-se perfeccionant (sic) sobre la marxa; ves quina casualitat que aquest model alemany només s’apliqui a les estacions catalanes, oi?”.

En aquest sentit, adjunta una dotzena de fotografies per comparar l’estat actual de Sants-Estació amb estacions de Berlín, Colònia, Hannover i Frankfurt, amb les parisenques Gare d’Austerlitz, Lyon, Nord i Est, amb la italiana Roma-Termini i amb la madrilenya Atocha. “És un altre planeta”, conclou. “Cinisme, mentides i un insult monumental als milions de catalans que patim diàriament un servei de Rodalies indigne d’una gran ciutat europea, i unes estacions que no es renoven significativament des de principis dels anys 90”, sosté.

Més notícies
Pere Macias: “Hem de fer sortir trens de l’aeroport cada 10 minuts en lloc de cada 30”
Notícia: Pere Macias: “Hem de fer sortir trens de l’aeroport cada 10 minuts en lloc de cada 30”
Comparteix
Recent designat coordinador del Pla de Rodalies de Barcelona, esbossa el futur de la xarxa ferroviària i enterra la destral de guerra amb Renfe i Adif

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa