Els lladres de motos de Barcelona se sofistiquen: 'neveres', inhibidors i rampes

A Barcelona s'han robat al voltant de 3.600 motos cada any des del 2015, segons dades dels Mossos

Els Mossos d’Esquadra avisen: els lladres de motos s’especialitzen cada cop més. La policia ha intensificat la investigació arran de les dades de robatoris dels últims anys. L'any passat es van robar 3.767 motos. L'any anterior, havien estat 4.097. El 2016, 3.233. I el 2015, 3.314. Són les dades de la policia a què ha tingut accés el TOT Barcelona, i reflecteixen que cada any de mitjana s'han robat 3.600 motos, o el que és el mateix, gairebé 10 al dia. Dels números es desprèn que el robatori de motos s’ha mantingut elevat durant els últims anys, cosa que ha portat els Mossos a dedicar més esforços a la investigació. Al desembre una actuació conjunta d’agents de Nou Barris, Sarrià, Gràcia i les Corts va permetre el desmantellament d’un grup que es dedicava al robatori de motos. Els lladres utilitzaven la tècnica de la "nevera" i tenien furgonetes amb rampes i inhibidors.

Més info: Els Mossos recuperen 1.000 motos de les 2.500 robades a Barcelona al 2018

El cap d’investigació de la comissaria dels Mossos de Nou Barris, el sergent Eduard Rodríguez, explica que la trucada d’un ciutadà va ser clau per identificar l’activitat del grup de lladres. L’avís va arribar quan el testimoni va veure una persona que carregava una moto a una furgoneta. Després de comprovar la matrícula del vehicle, que el denunciant els va dictar, els Mossos van constatar que era d’un home a qui ja tenien fitxat per robatoris de motos. Una patrulla de la policia es va desplaçar al lloc on la furgoneta havia agafat la moto i al mateix carrer van localitzar tres motos robades. Acabaven de trobar la “nevera”.

El sergent va ser un dels responsables de la investigació i detalla que la “nevera” és el lloc on els lladres deixen les motos robades abans de portar-les als seus tallers o magatzems. La furgoneta dels lladres, detalla Rodríguez, tenia un inhibidor per desconnectar els geolocalitzadors (GPS) de les motos. El procés de robatori començava amb el desplaçament de la moto amb la furgoneta - un moviment que no es podia seguir amb GPS per l’inhibidor. Un cop la pujaven a la furgoneta, els delinqüents portaven el vehicle a la “nevera”, que estava a un carrer de l’Eixample, on s’hi estava una setmana. Passat aquest temps, els lladres tornaven i, si la moto seguia allà, significava que no tenia GPS –perquè si en tingués el propietari ja l'hauria trobat i recuperat– i que era ja segur portar-la al magatzem on desmuntaven les motos.

La tècnica de la "nevera"

La “nevera” i els inhibidors no són les úniques sofisticacions. El cap de la investigació afegeix que la furgoneta que utilitzava el grup tenia una rampa per on pujaven les motos. “Trigaven 30 segons a robar un vehicle”, precisa Eduard Rodríguez. La xarxa disposava d’un “depredador”, com l’anomena Rodríguez, que buscava motos que no tinguessin mesures de seguretat com una pinça o que, senzillament, tinguessin les claus posades.

“És molt habitual que les motos robades estiguessin amb les claus posades”, admet. A més, detalla que els lladres actuaven a plena llum del dia i a “zones d’oficines, comercials i amb molta activitat”. “Ho feien amb tanta calma que feien pensar que eren d’un taller que agafava les motos per reparar-les”, comenta el cap de Nou Barris.

L’Albert Massó no s’esperava que li robessin la moto. Per això, el passat abril va anar a l’Institut Químic de Sarrià (IQS), on estudia l’últim any de dret, i va aparcar-la fora. Quan va sortir, relata al TOT Barcelona, ja no hi era. Reconeix que no va lligar la moto amb cap mesura de seguretat, a diferència del Raul Orgales. Al Raul també li van robar el vehicle, en el seu cas al carrer Buenos Aires, davant del Corte Inglés al costat de la plaça Francesc Macià. Ell va lligar la moto amb una pinça que portava una alarma incorporada.

Cap dels dos ha recuperat el seu vehicle. Tot i així, el cap d’investigació de Nou Barris destaca que es recuperen el 40% de les motos robades - malgrat que aquest any se n’han recuperat 1.046, el 28%. Els lladres, prossegueix Eduard Rodríguez, es roben amb dos objectius: o bé vendre-la per peces o bé utilitzar-la per cometre un delicte o, simplement, desplaçar-se. Si es dona el segon cas, Rodríguez exposa que els lladres abandonen la moto quan es queda sense benzina i, per tant, es pot recuperar.

Preocupació entre venedors i usuaris

Els venedors reconeixen que els clients estan preocupats per les dades de robatoris, i per tant ells també perquè les dades podrien veure's afectades. El gerent de Totmoto, Eduard Montaner, explica que a alguns els han robat la moto fins a tres vegades. Davant d’això, Montaner, que gestiona aquesta botiga situada al carrer Còrsega, culpa els usuaris. “Moltes vegades és cosa de la deixadesa, la deixen aparcada al carrer i no la lliguen”, lamenta.

Eduard Montaner

El gerent de Totmoto, Eduard Montaner. | A. L.

Sobre els models de moto que es roben més, tant el gerent de Totmoto com el propietari de Motos Ratera, Jordi Ratera, afirmen que als seus clients els roben més sovint els models Honda SH i Yamaha T-Max i Xmax. Però tenen una explicació: “Són les que més es venen, per tant són les que més es robaran”. El cap d’investigació dels Mossos aporta, a més, el cas d’un denunciant per demostrar que no hi ha models de motos que es robin més habitualment. A aquesta persona, especifica, li havien robat tres vegades el mateix model i se’n va comprar un altre per evitar que li tornés a passar. “També l’hi van robar”, remarca.

El cap dels Mossos avança que el grup que va desmantellar el grup al desembre es mantindrà per seguir amb la lluita contra el robatori de motos. "Aprofitarem totes les dades que hem obtingut, que són moltes, per fer caure altres xarxes", anuncia. Juntament amb els districtes de Nou Barris, Les Corts, Gràcia i Sarrià, han treballat i treballaran amb la divisió de Trànsit del cos, que ajuda a localitzar i identificar vehicles robats. 

L’ancoratge, una possible solució

Per reduir el nombre de motos robades, les associacions de motoristes reclamen a l’Ajuntament mesures de seguretat. El passat novembre, després de la manifestació del col·lectiu, la Unió Internacional de Motoristes (IMU) i l’Agrupació Motera Catalana (AMC) van exigir en un document que demanava al consistori que actuï al respecte. “Demanem un sistema d'ancoratge a tots els aparcaments”, informa el coordinador nacional de l’IMU, Juan Carlos Toribio. Aquest sistema consistiria en una anella a què es podrien lligar les motos amb pinces o cadenes. “Això dificultaria el robatori”, apunta Toribio.

Des de l’AMC manifesten que després de la concentració del novembre es van reunir amb autoritats municipals, que els van emplaçar a una segona trobada aquest any. Fonts de l’Ajuntament consultades pel TOT Barcelona confirmen que es farà una segona reunió per abordar les peticions dels motoristes, inclosa la de l'ancoratge als pàrquings de motos. “Discutirem les qüestions tècniques de les mesures de seguretat a la segona trobada”, subratllen des de l’Ajuntament.

Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?